Waterfront

Als ontwikkelaar streeft ION naar het bouwen van kwalitatieve maar zeker ook mooie projecten. Het spreekt voor zich dat de architectuur dan ook één van de belangrijkste mijlpalen is in het ontwikkelingstraject van een nieuw project. 

Voor een potentiële koper is het zeer moeilijk om zich de uitstraling van een project in te beelden. Dit is echter wel belangrijk want in de meeste gevallen is er van het gebouw in “real life” nog niets te zien. 

3D-visualisaties bieden daar een mooie aanvulling op de plannen. We beschrijven in wat volgt het traject van een architecturaal plan naar een commerciële 3D visualisatie of render. 

We spreken met Davey Verpoucke, Art Director bij Nanopixel, één van de leveranciers van ION op vlak van 3D visualisaties. We nemen het ION project Waterfront als voorbeeld in dit artikel. 
 

Kick-off

Bij de start van een nieuw project wordt er een (online) vergadering opgezet tussen de ontwikkelaar en de mensen van het 3D bureau. 

Het is de bedoeling om tijdens deze meeting met alle partijen op dezelfde golflengte te komen. In deze fase is het verhaal van het project zeer belangrijk.  Waar willen we als ontwikkelaar naartoe met ons project, wat zijn de troeven, wat zijn de referenties referenties, wat is de doelgroep, etc… 

Davey Verpoucke: “Tijdens zo’n meeting voel je meteen waar je heen kan met de beelden, en of de klant er al dan niet voor open staat. Het is onze taak om de klant in deze fase al wat gerust te stellen zodat wij tijdens het proces voldoende vrijheid hebben. Die vrijheid zorgt vaak voor de beste beelden!”   

Verschillende fases in het traject

stap 1

Stap 1 

Davey Verpoucke: “Een Artist wordt gebriefd en toegekend aan het project, waarna hij samen met de Art Director het project kort overloopt. 
Ondertussen hebben wij de Autocad-plannen ontvangen en importeren wij deze in onze 3dsmax software. Dit zijn dan grondplannen, gevelaanzichten, doorsneden, inplantingsplannen die we ontvangen van de architect. 

Deze 2D plannen gebruiken wij als onderlegger om ons model op te bouwen. We starten met het uittekenen van de muren, vloeren, ramen, etc… We modelleren gevel per gevel tot we een volledig model verkregen hebben. Details voegen we later toe aan de hand van de gekozen standpunten.” 

Stap 2

stap 2

Davey Verpoucke: “Als ons model grotendeels klaar is gaan we standpunten, compositie en belichting bepalen. Deze stap is cruciaal in het proces om kwalitatieve beelden te creëren. We gaan als het ware virtueel architectuur fotograferen. We denken meteen ook na over wat we met de beelden gaan doen, waarom we welke belichting gaan gebruiken en welke sfeer we willen creëren. De cameravoorstellen worden intern nog eens gecontroleerd door de Art Director en de rest van het team. Deze standpunten is het eerste wat de klant van ons ontvangt.” 

Stap 3

stap 3

Davey Verpoucke: “Als de standpunten (na overleg met de klant) vastliggen werken we het model verder uit. We gaan ons model in functie van de gekozen standpunten creatief aankleden. We voegen vegetatie toe, materialiseren het gebouw en de omgeving. Ook hier, we versturen pas een update naar de klant eens we er intern tevreden mee zijn.” 

Stap 4

Stap 4

Davey Verpoucke: “Na de feedbackronde, waarbij de klant nog wat kan sturen waar nodig, gaan we van start met de laatste stap in ons proces: ‘de postproductie’.

Hierbij brengen we onze renders in Photoshop en gaan we kleuren afstemmen, contrasten tweaken, personages toevoegen, achtergronden vervangen, enzoverder.

In deze fase strooien we als het ware een beetje onze magic over de beelden. Alles komt samen, en de beelden komen tot leven..

Elk project heeft voor ons z’n unieke kenmerken, en wij trachten onszelf dan ook telkens te vernieuwen om die kenmerken uit te spelen.

Inspiratie halen we zoals gezegd uit architectuur, fotografie en de Archviz (Architectural visualization) community, maar ook in het alledaagse leven worden we geïnspireerd. Van het zien van films, lezen van boeken, tot het rijden met de wagen of wandelen in het park of de stad.“

Wat met het interieur?

interieur
interieur

Hier heeft Nanopixel een team van interieurarchitecten, en gaan ze op een licht andere manier te werk. Een woordje uitleg door Marieke Mestdagh, Art Director voor het interieur gedeelte. 

Marieke Mestdagh: “Voor de interieurs beginnen we met de grondplannen te bekijken en standpunten voor te stellen op het 2D grondplan in functie van het project en wat de klant belangrijk vindt om in beeld te brengen. 

Met onze kennis en ervaring maken we een selectie van de beste standpunten waaruit de klant vervolgens kan kiezen. Ook stellen we moods voor bij bepaalde standpunten (dag, nacht, avond ). 

De klant maakt een keuze en geeft ons ook een duidelijke briefing qua stijl voor de interieurs (high end, scandinavisch , modern, landelijk,… ) . Vaak geeft de klant ook een moodboard of enkele referenties door van welke richting ze uit willen. 

Vervolgens beginnen wij aan ons schilderij en vullen we deze interieurs creatief in, in lijn met de vooraf afgestemde stijl. We laten ons inspireren door nationale en internationale interieurarchitecten en studios, pinterest, de laatste trends en we proberen altijd up to date te blijven. De visuals waarin we de meeste vrijheid krijgen zijn de beelden waar wij het meest trots op zijn, het is ook fijn als klanten ons vertrouwen in onze visie en ervaring. 

Voor visuals van interieurs is het niet ideaal om eerst ‘clayrenders’ op te maken, zoals bij het exterieur gebeurt, omdat dit niet veel zegt. We vullen deze meestal meteen in want de invulling is afhankelijk van het standpunt alsook de belichting en het ‘tweaken’ van de materialen. De compositie van de meubelen, de soort belichting, de kleur en de materiaalkeuze worden zorgvuldig getest tot we voor ons de beste eerste versie hebben. We hebben een gigantische bibliotheek van meubelen ter beschikking om voldoende variatie in onze beelden te kunnen steken en om uiteraard een ruime keuze te hebben. Onderling worden deze testrenders dan besproken met de Art director, alsook de rest van het team om eventueel nog aanpassingen/ foutjes er uit te halen , totdat we tevreden zijn om dit voor een eerste keer naar de klant te sturen. 

De fases die daarop volgen zijn dan weer vergelijkbaar met de fases die we bij het exterieur voorzien. Verdere communicatie met de klant, om uiteindelijk met een laatste Photoshop sessie de renders volledig ‘af’ te krijgen.”