Boerentoren

Van financiële wolkenkrabber naar vernieuwende cultuurtoren

Breng je Fernand Huts en Davy Demuynck samen, dan ontstaat er chemie. Beide ondernemers hebben dezelfde doorgedreven visie, barsten van de ambitie en denken graag out of the box. Hun gezamenlijke project om de Boerentoren nieuw leven in te blazen is een enorme uitdaging. Maar dat prikkelt hen net om met de cultuurtoren geschiedenis te schrijven.

No-nonsense en vernieuwend

Boerentoren

‘Fernand, ik heb een idee’. Dat het telefoontje van Davy Demuynck, ceo van ION, naar de Antwerpse topondernemer Fernand Huts een goede zet was, is een understatement. “Wilden we met ION de aanbesteding van KBC winnen, dan moesten we creatief en innovatief uit de hoek komen.”

Voor de herontwikkeling van de Boerentoren denkt Davy Demuynck meteen aan een partnership met Katoen Natie. “Ik ben zelf mijn carrière gestart bij Fernand Huts en weet dat we uit hetzelfde hout gesneden zijn, no-non- sense en vernieuwend. Ik kan alleen met bewondering kijken naar wat hij internationaal verwezenlijkt.”

Fernand Huts mag dan wel een man van de wereld zijn, hij is een rasechte Antwerpenaar, opgegroeid in de Seefhoek. Een Vlaamse kunstpaus ook die via The Phoebus Foundation een uitgebreide kunstcollectie bezit en de afgelopen jaren heel wat spraakmakende tentoonstellingen organiseerde. Eén brainstorm volstaat. De Boerentoren wordt een cultuurtoren. Katoen Natie koopt het gebouw en ION gaat de iconische wolkenkrabber herontwikkelen, van A tot Z.

“Hoe meer cultuur een stad te bieden heeft, hoe meer uitstraling ze krijgt”, vertelt Fernand Huts. “De erfgoedwaarde van de iconische Boerentoren is enorm. Hij is het symbool van de Vlaamse financiële en economische ontvoogding. We willen van de toren een artistiek en maatschappelijk ijkpunt maken voor Antwerpen en Vlaanderen. De Boerentoren 2.0 wordt een cultuurtoren waar iedereen fier op kan zijn.”

boerentoren

Filantropie

Na een periode van leegstand krijgt het monument een nieuwe injectie. Er komen ruimtes voor tentoonstellingen, filmzalen, een kunstdepot, een restauratieatelier en een beeldentuin. De gelijkvloerse en eerste verdieping krijgen winkelruimtes en er worden ook kantoren, appartementen, en horecapanden voorzien. Twee panoramazalen bieden een spectaculaire uitkijk over Antwerpen. “Dit is een verhaal van filantropie, ongezien in Europa”, vult Davy aan. “Bijna alle gebouwen van die schaalgrootte zijn gesloten deuren. Wij streven naar het openstellen van een zo groot mogelijk deel van de toren voor het publiek. We geven de Boerentoren terug aan de mensen als een bron van beleving. Zo wordt de onderkant van het gebouw doorwaadbaar. Passanten wandelen erdoor, blijven hangen en worden geprikkeld om binnen een kijkje te nemen.”

Future proof

boerentoren

ION is in korte tijd uitgegroeid tot een top vijf-speler in België. Het uitzonderlijke project zal de West-Vlaamse projectontwikkelaar nog meer op de kaart zetten. “Dit is het grootste project ooit dat we in één fase gaan ontwikkelen. Het zal ons op alle mogelijke manieren testen. Maar ik heb er vertrouwen in. We zijn hier klaar voor. Een dedicated team zal fulltime aan dit project werken.”

Of het buitenland lonkt? “Dat de toren ook internationaal een begrip wordt, is logisch”, klinkt het bij Fernand Huts. “Op industrieel-economisch vlak is Katoen Natie een internationale maatschappij,  uitgebouwd in veertig landen. Ook met The Phoebus Foundation hebben we de ambitie mee te spelen met de top in de wereld, zoals Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid. De uitdaging is gigantisch maar net dat prikkelt ons om een monument op te bouwen dat 100% future proof is.”